Hódosi Zoltán Consulting

Megrendelés

Pozicióval való visszaélés

Amikor 2019 szeptemberében csatlakoztam az Európai Unió Tanácsadói Missziójához Bagdadban már 14 év szakmai tapasztalattal rendelkeztem.

A közel másfél évtized szakmai tudásom elegendő önbizalmat adott, hogy bármi olyan jellegű félelem nélkül munkába álljak, hogy tudásom kevés lenne a diplomáciai személyvédelemben.

Tisztában voltam magammal, hogy a missziókat problémamentesen, új csapattagként is végre tudom hajtani.

Az első konfliktusom a második héten történt a Team Leaderemmel.

Újként a projecten figyeltem mindenre és nem csak a szakmai dolgokra, ha nem a kollégákra is. Ki, hogy viselkedik. Milyen megnyilvánulásai vannak.

A csapatom 3 expatból állt 1 Team Leader, 1 Second in Charge ( TL helyettes ez voltam én ) 3 Medic. A csapat többi 3 tagja helyi iraki sofőrök voltak.

Az első napokban megfigyeltem, hogy a TL aki 48. életévében járt, mikor társaságban voltunk más emberek előtt a Medicet mindig próbálta megalázni és nevetség tárgyává tenni, néha sikerült ehhez partnereket is találni.

A Medic 51 éves volt szintén 14 év szakmai tapasztalattal a háta mögött. A Medic tűrte a megaláztatásokat és ennek az okát már első héten átláttam.

A TL 15 éve dolgozott a cégnek. Brit nemzetiségű, a cég brit cég, brit vezetéssel. Tehát a TL ismert minden felső vezetőt és jóban volt minden vezetővel. – Hozzáteszem, a kelet- európaiak nem szerettek vele dolgozni és több panasz érkezett a vezetőséghez viselkedése miatt, de soha még egy fegyelmit sem kapott. –
Visszatérve a sztorihoz: a Medic (bolgár származású) nekem panaszkodott és majd szétrobbant a megaláztatások miatt, de féltette a munkáját ezért tűrt.

A második héten a Cseh nagykövetségre kellett kísérnünk 3 ügyfelet. A követség bejáratánál várnunk kellett pár percet, mert a nagykövet nem állt készen az ügyfelek fogadására.

Előírás szerint ilyenkor mindenki az autóban várakozik az autó ajtaját csak a személyvédők nyithatják ki az ügyfélnek. Az ügyfél a személyvédő kíséretében hagyhatja a járművet.

A várakozás közben a TL az én autómban a hátam mögött ülő ügyfélhez sétált és kinyitotta az ajtaját majd beszélgetni kezdtek. A mellette ülő ügyfél jelezte ki szeretne kiszállni, mire a TL jelezte felém segítsek a másik ügyfélnek. Így tettem. Az autót megkerülve a sofőr háta mögötti utasnak ajtót nyitottam és kisegítettem az autóból, mikor telefonon hívás érkezett a TL-nek, hogy a nagykövet várja az ügyfeleket. Az ügyfelet az autó másik oldalához kisértem, ahol a TL segítette ki azt az ügyfelet, akivel beszélgetett. Itt kezdődött a konfliktusunk.
A TL hangosan az ügyfelek elött megjegyzéseket tett nekem “Jó munka Zoltán! Gratulálok! Mi a feladatod??? Az ügyfél a hátad mögött!” Visszakérdeztem mi a probléma, hisz ő jelezte segítsek a másik ügyfélnek.

Ezt figyelmen kívül hagyva, az ügyfelek előtt oktatott ki a feladatomról és arról, mit csináltam véleménye szerint rosszul. Majd végül leparkoltatta velem az autókat és besétált az ügyfelekkel a követségre.

   Tudtam, ezt a konfliktust azonnal kezelnem kell mert ha csendben maradok rám telepszik és komolyabb problémák is kialakulhatnak későbbiekben. Ahogy beszélt velem nem csak az ügyfelek, de a csapat többi tagja is hallotta.

Tisztában voltam vele miután bekísérte az ügyfeleket vissza fog jönni az autókhoz megnézni, hogy parkoltam le őket és akkor kell lépnem.
A követség bejáratánál vártam, mikor kilépett megfogtam a karját és félrehúztam, ahol senki nem látott minket. Levettem a napszemüvegemet, hogy még nyomatékosabb legyen a közölnivalóm és végig és szemébe néztem, miközben azt mondtam neki “Soha többet ne próbálj megalázni és kioktatni az ügyfelek és a csapatunk előtt és főleg ok nélkül!

A TL szabadkozott, hogy ô csak elmondta, nem a feladatomat hajtottam végre…te mondtad figyeljek a másik ügyfélre. És egy egyszerű kísérésről beszélünk, nem sérült és nem halt meg senki. A TL erre megkérdezte:” jól van befejezted? Elmehetünk innen?” Azt válaszoltam, hogy “NEM! Addig innen nem megyünk el amíg ki nem mondod: „ rendben Zoltán többet ilyet nem csinálok. “ Látta, hogy komolyan beszélek, automatikusan kerülte a szemkontaktust és a zsebéből elôvette a telefont, hogy sms érkezett a központól. Ekkor mondtam neki ismét “rakd le a telefont nézz a szemembe és mondd ki, igen megértettem, amit mondtál és többet nem csinálom.” Ezután megígérte és a béke kedvéért egy ölelést is javasolt. Számomra ez nem volt opció. “nincs ölelkezés ne játszmázzon velem. Kollégák vagyunk és annyi tisztelet várjon el tőlem, amit nekem is megad.”

Ezek után több tiszteletlenségből származó konfliktusunk nem volt.

A tanulság?

Vannak azok a konfliktusok, amelyekben azonnal cselekednünk kell.

Új csapattagként kezdetben csendben megfigyelni a kollégák attitüdjeit, viselkedését, ha pedig úgy látjuk, hogy szükséges, azonnal jelöljük ki a határokat, hogy a későbbiekben is jó pozicióban maradjunk a munkahelyi kollektívában.

Így tettem magam is: 
Figyeltem érkezésem óta a TL viselkedését és nem engedhettem meg hogy amennyiben nálam is elkezdi a játszmáit tovább eszkalálódjon.

Konfliktuskezelés, stresszmenedzsment a mindennapokban és a munkahelyen

A napjai rendszeresen feszültséggel telve telnek? Stresszhelyzeteket él meg az otthonában, vagy a munkahelyén? 

VAN MEGOLDÁS!

Jelentkezzen be konzultációra, tréningre és megmutatom, megtanítom azokat a módszereket, amelyekkel nyugodtan, magabiztosan tud szembenézni bármilyen konfliktushelyzettel.

 

Leave a Comment

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük